Serietidningsjätten
Marvel har lyckats väl med att bygga upp sitt filmuniversum en film i taget, börjandes
med mer kända superhjältar som Captain America och Iron Man. Marvels senaste
filmprojekt Guardians of the Galaxy är den första som är baserad på en
mindre känd serietidning och dess stora succé har gjort Marvel villig att ge
chansen åt fler filmer baserade på ännu mer obskyrt material. GotG
är en mycket rolig film som inte tar sig själv för mycket på allvar, eftersom
den följer Marvels linje att göra filmerna så underhållande som möjligt och
skapa en stämning som påminner om de ursprungliga serietidningarna. För mig är
det något mycket välkommet, eftersom det har varit alltför ovanligt med roliga
filmer baserade på serietidningar under de senaste dryga femton åren.
Serietidningsfilmer
har vanligtvis försökt kompensera för föreställningen att dessa skulle vara
enbart riktade till barn genom att vara mer mörka och grymma än
ursprungsmaterialet. Det syns bland annat i hur många filmer undvikit de
färggranna dräkterna som superhjältar ofta klär sig i, vilket började med
filmerna om Blade. Jämförelsevis böt X-men ut sina gulblåa uniformer mot
svart läder för att reflektera en alltmer allvarlig stämning, som ledde till allt
mörkare och dystrare serietidningsfilmer i fortsättningen. I vissa fall var det
helt passande med mörk och dyster stämning exempelvis Batman-trilogin av
Christopher Nolan, eftersom Batman är en mörk och hämndlysten figur till att
börja med. Stålmannen förväntas vara en betydligt mer positiv och optimistisk
figur än Batman och därför har vanligtvis porträtterats som en messiansk symbol
för hopp, vilket tyvärr innebär att många tycker att han är för positiv och
därmed trist. Ett prima exempel på att trenden med mörka serietidningsfilmer gått
för långt var den överdrivet angstiga filmen Man of Steel, där
Stålmannen är konstant deppig och filmen sätter större fokus på all förstörelse
runt honom än på att han skulle försöka göra gott ifrån sig. Filmen är dessutom
ett exempel på den allt vanligare trenden där alla färger är nertonade och
nästan gråa, vilket gör Stålmannens blå dräkt nästan svart och hans röda mantel
blir smutsbrun. I Man of Steel verkar det nästan som om det inte skulle få synas granna
färger ens av misstag, för då tycks filmmakarna tro att filmen blir dålig.
Min avsmak till det
jag beskrivit beror delvis på att serietidningsfilmerna numera lätt glömmer
bort att också vara roliga. Det läggs så mycket fokus på alla problem och allt
lidande en superhjälte kan råka ut för, medan eskapismvärdet glöms bort. Det
finns en mycket allmän föreställning att en berättelse måste vara dyster och ha
ett olyckligt slut för att räknas som bra, åtminstone för att ha en chans att
vinna Oscars. Det som stör mig ännu mer är att samma trend drabbat också
serietidningarna, som blivit alltmer våldsamma och brutala för att reflektera
filmversionerna. Det finns stramare regler för vad som får visas i en film för
en viss åldersgräns men åldersgränserna är mindre reglerade i serietidningar, vilket
lett till att serietidningar blivit mer brutala än filmerna för att sälja
bättre. Det finns mycket blod, tarmar, bröst och allt annat trevligt för att få
tonårspojkars uppmärksamhet, men alltmer sällan en bra berättelse som skulle
berättiga det. Som tur finns det en motreaktion för trenden av allt mörkare
serietidningar, i form av tecknade serier som är betydligt mer glada och
barnvänliga. Dessutom syns det genom de tecknade serierna en stark nostalgisk
känsla för en mer oskyldig tid då serietidningar var mindre allvarliga och mer
optimistiska. Som ett lyckat exempel kan nämnas serien Batman: The Brave and the Bold,
som var starkt baserad på stilen och tonen i hans äventyr på 1950- och 60-talen.
Men det är egentligen
Marvels filmer efter år 2008 som jag helst vill tala om. Från tidigare fanns
det filmerna om Blade, Spider-man, X-men och FantasticFour, producerade och distribuerade av olika bolag. Men 2008 gjorde
Marvel Studios sin entré med Iron Man, som var början till en ny filmserie
kallad Marvel Cinematic Universe. Filmerna i MCU har ingen koppling
till Marvel-filmer av andra bolag, förutom att Stan Lee visar sig alltid
förbigående. Det här innebär att vi tillsvidare inte kommer att se Wolverine,
Spindelmannen eller Captain America i samma film, men man vet aldrig vad som
händer i framtiden. Tillsvidare finns det tio filmer i MCU och varje film har
bidragit till att bygga upp det mångsidiga universum där Marvels
serietidningsäventyr äger rum; där urbana brottskämpar minglar med utomjordingar,
mutanter och gudar i en salig röra. Marvel introducerade sina viktigaste
superhjältar en film i taget som förberedelse för The Avengers, som var
Marvels första stora crossover-film mellan flera superhjältar och blev en succé
över förväntningarna år 2012. Den stora framgången med MCU beror delvis på hur
filmmakarna mycket tålmodigt byggt upp stora sammanhanget där filmerna utspelar
sig i och introducerat en otroligt varierande grupp med personligheter och
förmågor. Uppbyggandet av Marvels filmuniversum har nu gått ett steg längre med
Guardians
of the Galaxy, som handlar om rymdäventyr och stora kosmiska händelser
i universumet. Men själv tror jag att det mest lyckade med hela MCU är hur underhållande
och glada filmerna är.
Börjandes från
första Iron Man kunde man se kontrasten mellan MCU och andra betydligt
allvarligare serietidningsfilmer, i synnerhet Batman-filmen The Dark Knight som kom ut samma år. Tony Stark och Bruce Wayne har mycket
gemensamt i sin bakgrund, nämligen att båda är stormrika och föräldralösa, men
de gör mycket olika val I livet. Bruce är så traumatiserad av sina
barndomsupplevelser att han inte har något privatliv alls utanför sin roll som
Batman och han lägger upp ett skådespel för att verka som en hedonistisk
miljonärsplayboy. Tony däremot är en hedonistisk miljonärsplayboy, som är allmänt
känd som Iron Man vid sidan om sitt festande. Marvels superhjältar har ända
sedan 1960-talet porträtterats med diverse personliga demoner och trauman för
att göra dem mer mänskliga. Därför spelar Tonys alkoholism en stor roll i hans
äventyr och alla Marvels superhjältar utsätts för hemska prövningar, men tonen
i MCUs filmer är huvudsakligen optimistisk och positiv. Ett annat exempel är
den första Captain America-filmen, som var mycket lik underhållning från
andra världskriget då de allierades kamp mot nazisterna porträtteras som en
kamp mellan gott och ont. Jag var mycket positivt överraskad av att se en så
uppriktig äventyrsfilm i bästa 40-talsanda och hur filmmakarna förstod att
porträttera Steve Rogers som en mycket god och moralisk människa, vilket är
största orsaken till att han är en så kapabel superhjälte och att många ser upp
till honom. Det är någonting som Rogers har mycket gemensamt med Stålmannen och
jag skulle vara mycket glad om filmmakarna förstod att göra en lika optimistisk
och positiv film också om mannen från Krypton, eller åtminstone låta honom
behålla sina granna färger.
Jag skulle rentav
beskriva filmerna i MCU som anti-cyniska, eftersom filmerna verkar vara gjorda
med frågeställningen om varför man läser serietidningar om superhjältar till
att börja med: Därför att superhjältar är coola och erbjuder välkommen eskapism
i en värld som kan vara mycket orättvis. Marvels filmer visar att motgångar
behövs för att en berättelse ska kännas meningsfull, men samtidigt att det också
behövs hopp för att vi ska orka hänga med den. Vi lever nu i en tillvaro som
verkar mycket dyster och hopplös på grund av ekonomiska svårigheter,
vapenskrammel, spioneri och mycket annat som besvärar oss. Om all vår
underhållning var färglös och deppig och handlade enbart om det svåra i livet
skulle vi inte orka gå framåt i livet och försöka göra världen bättre. Därför
behövs det positiv och optimistisk fiktion, vilket Marvel Studios har lyckats
erbjuda biopubliken.
Jag anser att de
två senaste filmerna i MCU lyckades riktigt väl med det, eftersom både Guardians
of the Galaxy och uppföljaren till Captain America berörde idealism och
uppriktig godhet på varsitt sätt. I den andra Captain America-filmen
upptäcker Steve Rogers en skrämmande komplott, som påminner mycket om USAs
pågående spionskandal och amerikanernas växande misstro till sin poliskår. I en
mer cynisk film skulle Rogers ha blivit desillusionerad och tappat hoppet i den
amerikanska drömmen och troligtvis bytt ut sin dräkt mot något i svart läder,
men i uppföljarfilmen blir Rogers en symbol för hopp och uppriktighet när han
bekämpar komplotten och lyckas inspirera andra till att delta i kampen. GotG
handlar om en grupp själviska banditer och antihjältar som till en början
enbart är ute efter egen nytta, men under filmens gång inser de att de måste
göra sin andel i att skydda universumets invånare från faror. Båda filmerna
presenterar samma optimistiska budskap, även om GotG gör det på ett mer
bryskt vis. På Internet har filmen fått den inofficiella sloganen ”This summer, it's time to give a shit”,
vilket återspeglar filmens gladlynt burdusa ton.
På grund av allt
jag redogjort ovanför anser jag att MCU har lyckats över alla förväntningar med
att få Marvels serietidningshjältar flyttade till bioduken. Marvels
superhjältefilmer har hittills varit underhållande och roliga, med mycket humor,
action och hjältar man kan tycka om. Jag anser filmserien vara just den sortens
glada eskapism vi behöver under dessa svåra tider för att orka vidare. Jag ser
framemot vad Marvel Studios har att visa till näst och hoppas att de fortsätter
på samma vis med sina kommande projekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar