För en dryg vecka sedan avslutades den första säsongen av Star Trek: Discovery, som var franchisens återkomst till TV-rutorna efter en paus på flera år. Det är otroligt svårt att diskutera Discovery utan att spoila händelseförloppet, i synnerhet som det här är den första serien där varje avsnitt för handlingen vidare. Jag ska försöka undvika att gå för nära i detalj vad gäller händelser och karaktärer, utan istället ska jag redogöra för mina tankar om den här serien som en fortsättning till alla andra Star Trek-serier och -filmer. Därför måste jag börja med en genomgång av sådant som kommit tidigare på TV och film.
Star Trek har sedan 1960-talet representerat en
mycket idealistisk framtidsvision, där mänskligheten blivit mer civiliserad och
lämnat bakom sig dagens racism, sexism och andra fulheter. I praktiken funkar
det inte riktigt så, för alla Star Trek serier enda sedan kapten Kirks äventyr
reflekterar värderingarna under det årtionde som serien gjorts. Därför blir det
tidvis pinsamt att se hur dåligt vissa saker åldrats, i synnerhet gällande
könsroller, även om meningen var god och det var progressivt just då. Men likt
all gammal underhållning krävs det mer ansvar från publiken och betyder det att
tittaren måste ha rätt glasögon på sig för att kunna se allting i dess rätta
kontext. Star Trek växte till sig under årtionden efter den ursprungliga
serien, med flera bra filmer om Kirk-gängets medelåldersäventyr och tv-serierna
om framtida kaptenerna Picard (The Next Generation), Sisko (Deep
Space Nine) och Janeway (Voyager).
DS9 är fortfarande min favorit bland alla
Trekserie, dels för att den ifrågasatte vissa saker i franchisens utopiska
vision och presenterade ett ännu mer mångbottnat universum. Men den blev aldrig
för mörk eller tröstlös, utan förblev en idealistisk serie. Det intressanta är
också hur DS9 är den enda serien som på allvar tar itu med religion som en del
av vardagslivet, både på gott och ont. De tidigare serierna ignorerade ämnet
helt för det mesta, för Trekskaparen Gene Roddenberry hade en komplex syn på
religiös tro och förkastade all organiserad religion. Hans syn på en utopisk
framtid var ett samhälle helt utan religiös verksamhet och istället hade han en
filosofisk-humanistisk tanke om att i det ideala samhället ska alla få
förverkliga sig själva. Men det finns små tecken redan i ursprungliga serien om
att andra arter håller fortfarande på med kulturell verksamhet som kan ses som
religiös till naturen.
Den senaste serien på TV var Star Trek:
Enterprise, som tyvärr reflekterade det tidiga 2000-talet på vis som ger
mig skäl att sammanfatta serien som "Star Trek: 'Murrica". Det är den
mest amerikanska av alla Star Trek-serier, tyvärr mer på ont än gott för Star
Fleet verkar undermedvetet passa bättre in med Bush den yngres tidsperiod än
det vi sett i tidigare serier. Det kan i princip bortförklaras med att
mänskligheten tar sina första steg ut i galaxen och är ovana med det hela, men
rymdresandet verkar lite för bekant för dem och serien tycks villa ignorera sin
status som en prequel till den gamla serien. Istället domineras tre säsonger av
en bisarr handling om hur allt i galaxen påverkas av flera tidsresande
grupperingars kalla krig. Även om Enterprise aldrig var nära på lika
älskad som TNG och DS9, eller ens Voyager (som har ett
delvis oförtjänt dåligt rykte), men även den serien var Trekkig nog att folk följde med den och
sörjde när serierna slutade. Med Enterprise var det extra sorgligt när
den tog slut på hälft, för serien blev faktiskt ganska bra kring sista säsongen
efter tre år av ojämnt material. Under sista säsongen blev det äntligen en
prequel till serien från 60-talet, som det hade marknadsförts sedan början.
Efter att Enterprise tog slut var det en
längre paus för allt Trek-relaterat, för de sista filmerna om TNG hade inte
lyckats så bra och franchisen verkade vara illa ute. Sedan kom filmerna av J.J.
Abrams, som var överlag en ganska ojämn upplevelse. Effekterna var bra och det
var fartfyllda äventyr, men det fanns hela tiden en känsla av att det kändes
för lite som Star Trek. När de två första filmerna kom tyckte jag först om dem,
även om jag redan då ogillade skarpt att Star Trek: Into Darkness var i
slutändan främst en förvrängd spegelbild av den legendariska filmen Wrath of
Khan. Sedan började jag aktivt ogilla de nya filmerna och lät bli att se
den tredje filmen på bio, dels för att trailern såg mer ut som Fast &
Furious i rymden. I efterhand ångrar jag verkligen att jag inte såg Star
Trek: Beyond på bio, för den var den bästa av alla tre och den mest
Trekkiga från början till slut.
Mot den här bakgrunden kan ni tänka er att jag
likt de flesta var mycket försiktig med min optimism när Discovery annonserades.
Jag tyckte överlag om det tvådelade pilotavsnittet och såg framemot resten av
säsongen, även om det finns vissa grejer som jag var smått orolig över. Främst
det att likt de nyaste filmerna är serien betydligt mörkare än det mesta vi
sett av Trek. Likt min kollega Johan är jag less på hur mycket av dagens
TV-program domineras av mörker och cynism, vilket ger mig en konstant känsla att det finns mycket lite på TV nu som
alls passar för min smak. När Star Trek av alla franchises börjar alltmera
handla om krig och politiska intriger samt frossa i folks misär, då verkar det inte längre finnas någon plats
på TV för en optimistisk framtidsvision. Därför hoppades jag att serien skulle
handla mer om forskningsresor än om krig, vilket titeln borde antyda.
Det har debaterats mycket om estetiska
ändringar som gjorts till utseendet på uniformer, rymdskepp och de olika
arterna. Framförallt klingonerna ser annorlunda ut från tidigare, då deras mest
ikoniska drag (knöliga pannor, dåliga tänder, rustningar med enorma axelskydd
o.s.v.) har överdrivits tills de ser mer ut som skalliga orcher i Sagan om
Ringen. Förutom att de här klingonerna ser uppenbart omänskliga ut är de
också den mest monstruösa porträttering arten fått i hela franchisen, för
serien visar mycket sådant som bara antytts i tidigare serier om hur
blodtörstiga de är. Men serien berättigar delvis att klingonerna är mycket mer
barbariska än i andra serier, eftersom de är ett mycket splittrat folk under
2250-talet jämfört med vad vi sett i tidigare serier och filmer. Det etableras
att klingonernas feodalvälde har igen splittrats och att de har en längre tid
existerat i en period av passivt inbördeskrig, mycket likt japanska Sengoku-perioden
då länsherrar konstant stred om mark och inflytande. Klingonerna i den här
tidsperioden har ingen fungerande centralmakt, för kejsarnas tid har sedan
länge tagit slut och nu just råkar de vara utan en kansler som kunde ena de 24
maktsläkterna till ett folk.
Konflikten mellan Federationen och klingonerna
börjar som ett försök att på nytt ena de splittrade klingonska klanerna till
ett gemensamt folk på religiös grund, genom starta ett heligt krig mot en
gemensam fiende. Klingonerna förblir dock splittrade och startar ett aggressivt
flerfrontskrig där klanerna tävlar sinsemellan om vem som kan mörda mest
icke-klingoner, med en religiös ursäkt vid sidan om enskilda klanhövdingars
maktsträvan. Federationens krig med klingonerna porträtteras som ett
odiskriminerat blodbad, jämförbart med historiska händelser under korstågen i
Jerusalem och conquistadorernas härjande i Sydamerika. Det blir ett
utrotningskrig som står i kontrast med vad vi tidigare sett av klingonernas
imperialistiska ambitioner, då de oftast fått representera Sovjetunionen och
tävlat med Federationen om inflytande bland galaxens olika folkslag. Det finns
dock mängder av små tecken på att det finns mer smarta klingoner som resonerar
på ett vis som känns mer bekant, i en antydan om att de klingoner vi ser i Discovery
representerar en tillfällig sanslöshet innan klingonska imperiet blir det
rike vi är vana med.
Det har debatterats mest om att Discovery är
milt sagt den mörkaste av alla Trek-serier, med mycket anklagelser om att
serien är tidvis för cynisk för att alls kunna räknas som Star Trek. För egen
del påminner serien mig tidvis om Game of Thrones i rymden, vilket är
inte så välkommet då jag har inga positiva känslor för vad den serien gjorde
med fantasy. Utan att gå in på detalj så händer det mycket upprörande saker i
serien och i synnerhet under säsongens första halva känns det som att budskapet
skulle vara att visa hur naiv och dum Star Fleet är som organisation, att de
får bättre resultat i en omänsklig konflikt genom att själva bli pragmatiskt
omänskliga. Med allt mörker i världen och i underhållning finns det ett behov
för Star Trek, där människor reser i rymden på upptäcktsfärder i hopp om att
bättra sig själva och utöka sin kunskap för världsalltet. Jag var ärligt talad
frestad att sluta se på Discovery flera gånger, men likt mitt
masochistiska förhållande till Doctor Who ville jag se om serien skulle bli
mer Trekkig. Efter att ha sett igenom hela första säsongen vill jag påpeka att
trots att serien är mycket mörk och ofta utnyttjar de friheter som uppstår via
Netflix (som mer blod och annat vuxet), så lyckas serien i slutändan bekräfta
den idealism som Star Trek står för.
För att undvika spoilers tänker jag inte
berätta vad som händer, men efter att budskapet tycks först ha varit att
huvudpersonerna borde överge Star Fleets idealism vänder handlingen på steken
under säsongens andra halva. Även om serien förblir mörk och dramatisk lyckas
dagen bli räddad efter att de anammar Star Fleets idealism i sin mörkaste
stund, vilket resulterar i ett mycket hoppfullt slut. Ändå måste jag fråga om
säsongen faktiskt behövde vara riktigt så mörk som den var för att skapa en
kontrast, för det känns som att det skulle ha räckt med samma nivå av mörker
och moraliska gråtoner som sågs i DS9. Förhoppningsvis har producenterna nu
fått det mesta av mörkret ur sig och kan presentera nästa säsong som mer
optimistisk och med ett fokus på upptäcktsresande.
Jag var länge lite obestämd ifall serien känns
mer som Trek än Abrams-filmerna, men trots mängder av ändrade estetiska
detaljer finns det mycket små referenser som påminner om det gamla på ett bra
sätt, utöver bara lata och ytliga referenser. Redan innan serien kom ut insåg
jag att ett av de största problemen med att placera en serie innan
ursprungsserien är att teknologin blir ohjälpligt mer avancerad att se ut än i
den serien, vilket är ett problem med prequels som koncept. Jag är själv fortfarande
mest intresserad av att se någonting förlagt till perioden strax efter
ursprungliga serien, vilket vi fick se i de gamla Kirk-filmerna under
1980-talet. Mest tyckte jag om dem för att jag gillade Nicholas Meyers strävan
att få Trek att se ut som "Hornblower in space", där allting
påminner om den napoleanska flottan. Estetiken och stämningen i Wrath of
Khan kunde i mitt tycke vara riktigt bra för en serie om forskningsresor i
galaxen. Discovery kör
hårt på samma Apple-inspirerade estetiken och teknologin som i de nya filmerna,
men utseendet till trots tycker jag att serien har överlag lyckats betydligt
bättre med att vara en prequel än Enterprise var. Det beror på att
Discovery lyckas trots sina diverse snedsteg komma närmare känslan av att vi
ser ett Star Fleet på väg att utvecklas till den organisation vi såg under
Kirks livstid. Trots att jag är i stort sett nöjd med den första säsongen
känner jag många som bekräftandet av idealismen inte skulle vara tillräckligt
för, som skulle tycka att serien är otillräcklig i sin Trekkighet. Därför ger
jag serien en försiktig rekommendation och hoppas att den faller även andra i
smaken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar