Nyligen hade den fjärde Mad Max-filmen Fury Road premiär och jag recenserade den tillsammans med min
kollega Johan. Som vi
nämner i videon är filmserien bland de mest inflytelserika postapokalyptiska
filmerna som gjorts, vilket syns i estetiken hos allt senare postapokalyptiskt.
Vanligtvis är postapokalyptisk fiktion som en slags western, med vilda
barbarpunkare som kör bisarra custombilar och härjar med alla övriga stackare
som försöker överleva i den radioaktiva ödemarken. I synnerhet under 1980-talet
publicerades hundratals lågbudgetskopior av den andra filmen (Road Warrior) på löpande band,
huvudsakligen från Italien, medan numera är Fallout-spelen
ett av de mer nämnvärda exemplen på popkultur som inspirerats av Mad Max. En av
mina största favoriter är den japanska manga-klassikern Hokuto no Ken, känd som Fist of the North Star i västvärlden och
skapad av tecknaren Tetsuo Hara samt författaren Buronson.
Serien handlar om muskelmannen Kenshiro, som enklast kan beskrivas som en
kombination av Mad Max och Bruce Lee. Det tredje världskriget har ägt rum under
året 199X och hela världen har blivit en enda stor öken med stadsruiner. Serien
handlar genomgående om hur Ken vandrar i ödemarken och bekämpar diverse skurkar
eftersom han inte kan tillåta dem gå ostraffade. Dessutom råkar han vara en slagskämpe
specialiserad i den bokstavligt explosiva kampsporten ”Hokuto Shin Ken”
(ungefär ”den himmelska Karlavagnsknytnäven”). Kampsporten går ut på att Ken slår blixtsnabbt sina motståndares
akupunkturpunkter så att de exploderar. Eftersom han är löst baserad på Bruce
Lee brukar Kenshiro skrika gällt medan han slåss och enskilda motståndare
brukar få höra hans catch-phrase ”Omae wa
mo... shindeiru” (=”du är redan död”) innan de sprängs. Om Kenshiros
kampstil låter överdriven är det inget jämfört med myriaden av konstiga
kampsporter som används av hans fiender: Allt från knivvassa fingerspetsar och
bokstavlig eldstrid till färggranna energiattacker. Om man tänker bekanta sig med serien bör man ta allt som händer med en nypa
salt och vänja sig vid en avsaknad av all subtilitet, för det är trots allt
frågan om något japanskt från 80-talet.
Handlingen börjar med en ganska standard berättelse där Ken försöker rädda
sin kidnappade fästmö från en barndomsvän, som flippat ut efter apokalypsen och
blivit en av seriens många skurkar. Den berättelsen varar inte länge och serien fortsätter episodiskt framåt
när Kenshiro vandrar från kris till kris och spränger upp allt värre skurkar. Han blir så småningom inblandad i en stor kamp mellan megalomaniska krigsherrar som vill styra den nya världen. Förutom
de överdrivna kampsporterna är Fist of the North Star i början en rätt generisk
postapokalyptisk Mad Max-klon, men serien lyckas efter en tid hitta sin egen
identitet och stiger sakta i kvalité. Jag skulle säga att brytningspunkten sker
runt kapitel 26 av mangan (alternativt avsnitt 23 i animeserien) då den första
riktigt coola bifiguren – Rei – introduceras och kort efter det kommer handlingen igång på allvar när Kens tre
adoptivbröder introduceras. Jagi är familjens svarta får och en feg bandit, den dödssjuke Toki är i princip Jesus som använder sin kampsport till att hela de sjuka, medan det
massiva testosteronberget Raoh bestämt sig för att erövra världen och med sin tyranni sätta ett stopp för allt
kaos. I den växande konflikten mellan Kenshiros bröder och andra
kampsportsskolor representerar alla deltagare någon stjärna ur kinesisk astrologi
och spelar sin roll enligt uråldriga profetior, vilka påverkar hela världens
framtid.
Mera än så behöver man egentligen inte veta om handlingen för charmen med
Fist of the North Star ligger i upplevelsen av en överdrivet melodramatisk och
tidvis töntig serie. Det gäller att vara i rätt sinnelag för att kunna
uppskatta all galenskap i serien, eftersom det märks att författaren och
tecknaren har samlat ihop allt de tyckt om med actionfilmer och övrig popkultur
från 1980-talet och sedan gjort en distinkt japansk och sinnessjuk potpurri av
det hela. Utöver överdrivna kampsporter handlar det om stora känslor och
manligt melodramatisk såpopera till n-te graden. Serien är så överdriven att
den borde logiskt sätt vara för löjlig att vara tilltalande, men den går bortom
löjligt och rundar kurvan tills den kommer tillbaka till att igen vara genuint
häftig och spännande.
Serien var mycket populär när den ursprungligen kom ut på 1980-talet och är
ännu också en av de mest inflytelserika shonen-serierna om kampsport. Det
kanske mest intressanta med seriens inflytande är att Kenshiro var den första
manliga hjälten i anime som grät regelbundet. Trots att han annars är ett
buttert stenansikte är Kenshiro och de andra manliga hjältarna i serien mycket
känslosamma och gråter ofta när de bevittnar tyranni och andra orättvisor,
vilket gjorde det acceptabelt för senare japanska manliga hjältar att gråta när
det är dramatiskt passande. Men eftersom serien primärt kretsar kring action
brukar det inte dröja länge förrän Kenshiro stålsätter sig för att straffa
skurkarna.
Det har sedermera byggts en enorm franchise runt mangan och animen, med
flera olika spel, spinoffserier och nya filmversioner till seriens
25-årsjubileum. Min personliga favoritversion av berättelsen är den
ursprungliga animeserien från 1984–88, för jag tycker om hur överdrivet pampigt
röstskådisarna beter sig för att kompensera för den uppenbart billiga
animationen. Dessutom tycker jag mycket om musiken, som tidvis låter mer som
1970-talsk discomusik än något från 80-talet. Men om man inte har tålamod att
läsa igenom mangan eller se på alla 152 avsnitt av animeserien kan man se
historien i betydligt mer kondenserad form och med bättre animation genom de
fem jubileumsfilmerna. Alternativt kan ni göra som jag gjorde i början och
enbart titta på lösryckta klipp från Youtube tills ni möjligtvis vill ta en
närmare titt.
Hela franchisen passar in med den kategori av underhållning som min kollega
Johan skulle kalla för en ”ölfilm”: Det är ofta töntigt, löjligt och tidvis rentav dåligt, men det är ack så underhållande om man ser på serien med rätt sinnelag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar