måndag 10 augusti 2015

Backmans skämtteckningar: Förändringar i huvudstadsregionen


Den här bilden ritade jag för tre år sedan som en egen kommentar på läget i huvudstadsregionen, därifrån jag själv härstammar. Kort sagt är jag missnöjd med den ökande urbaniseringen i Nyland och i synnerhet med att min hemkommun Kyrkslätt i praktiken blivit en förort till Helsingfors. Eftersom jag trivs bäst på landsbygden och med stora skogsmarker tycker jag att det är synd hur det försvinner allt mer av det gamla och fina från mitt barndomslandskap. En ytterligare inspiration till teckningen var min upprörda reaktion över den fula markstölden som då nyligen skett i Sibbo. Därifrån fick jag en mental bild av huvudstaden som ett amöbalikt monster som slukar i sig alla omringande orter och assimilerar dessa tills Hangö antagligen blir den västligaste delen av Helsingfors supermetropol.

Jag är inte heller förtjust i komunsammanslagningarna, för regeringens påfrestningar att Kyrkslätt slås ihop med Esbo skulle göra läget betydligt svårare för den allt minskande minoriteten med svenska som modersmål. Men en ljuspunkt finns i förslaget om Porkala stad, vilket jag hoppas blir verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar