I mitt första blogginlägg någonsin skrev jag om superhjältar och hur
glad jag är över hur väl Marvel lyckats förflytta sina äventyr från
serietidning till film. Som sagt anser jag att superhjältar ska helst inte vara
för allvarliga och deras äventyr är som bäst när det är rolig eskapism, som
påminner publiken om varför barn vill bli superhjältar som stora. Därför är jag
speciellt förtjust i det nostalgiska spelet Freedom Force från 2002 av Irrational Games.
Till stämningen är spelet en glad och färggrann hyllning till superhjälteserier
från 1960-talet, framförallt serier skrivna av Stan Lee och tecknade av den
legendariske Jack Kirby. Hyllningen är gjord med glimten i ögat och med lagom
parodiska drag, eftersom 1960-talets berättarstil ter sig mycket melodramatisk
och karikerad jämförd med vad de flesta moderna serietidningsfantaster är vana
med. Men de gamla serierna var för det mesta ärliga och opretentiösa i hur
öppet de anammade en barnaktigt positiv stämning i superhjältarnas äventyr,
oberoende hur löjligt det kunde ibland bli. I kontrast till det har serier från
de senaste 30 åren ofta försökt ta avstånd från det barnaktigt roliga och vara
mer ”vuxna”, med obligatoriska citattecken för att syfta på hur vuxet allting
blir bara man tillägger blod, svordomar och nakenhet. Jag uppskattar hur gänget
bakom Freedom Force visar genuin
respekt för ursprungsmaterialet och att de har ansträngt sig för att göra
spelet så lik 60-talets kännspaka tecknestil och att anamma tidens berättarkonventioner.
Det kunde ha varit betydligt lättare att bara göra en ytlig anpassning och sedan
cyniskt driva med gammaldags optimism som hopplöst naivt.
Handlingen i Freedom Force är inte
direkt baserad på Marvels eller DCs serietidningar, utan istället blandar
spelet fritt element från båda seriejättarnas material och alla superhjältarna
är pastischer på existerande karaktärer. Det finns motsvarigheter till bl.a.
Captain America (Minuteman) och Spindelmannen (The Ant), medan en av skurkarna
(Time Master) ser ut som en egyptisk version av den mörka guden Darkseid.
Dessutom är själva teamet Freedom Force som en hybrid mellan Justice League of
America och The Avengers. En stor del av det roliga är att försöka gissa vilka
etablerade superhjältar alla rollfigurer är baserade på, samt att försöka känna
igen alla övriga referenser till en mycket fantasifull period i
superhjälteseriernas historia. Det finns även möjligheten att skapa sina egna
superhjältar om man vill, men spelet är till den mån gammalt att karaktärsskapningen
är tyvärr ganska begränsad och endast vissa av de färdiga superhjältarna
påverkar händelseförloppet.
I korta drag går spelets handling ut på att ett utomjordiskt imperium är
på väg att invadera jorden, men eftersom det vore för enkelt bestämmer sig den uttråkade
onda kejsaren att låta jordborna förinta sig själva. Rymdvarelserna skickar ner
till jorden flera kanistrar av Energy X, med syfte att ge superkrafter åt
mänsklighetens värsta skurkar. Men en av rymdvarelserna tycker synd om
människorna och i hemlighet ger han superkrafter åt de mest hjälteaktiga
personerna han kan hitta för att jämna ut konflikten. Äventyret som följer är
ett brokigt hopkok av på 60-talet mycket populära troper om supervetenskap och
superkrafter, rymdvarelser, scifi-robotar, kärnkraft, kommunistspioner och
stolta amerikanska patrioter. Och dessutom stora utskrivna ljudeffekter i stil
med ”Pow!”, ”Poff!” och ”Bang!”.
Spelet fick en fortsättning år 2005 i Freedom Force vs The 3rd Reich. I fortsättningen hamnar
superhjältarna i konflikt med tidsresande nazister, vilket innebär att en stor
del av spelet är förlagd till Nazityskland som det porträtterades i
serietidningar under andra världskriget. Spelarna får uppleva mycket av
nazisternas variant på supervetenskap, som beväpnade mutantgorillor och cyborger
som är bara en hjärna i en beväpnad robotbläckfisk. Superhjältarna från första
spelet hittar allierade hos 40-talets utklädda äventyrare, vilka är alla
hyllningar till den tidens superhjältar som inspirerats av 20-30-talens
pulp-äventyr. Spelet är precis så galet som det låter och mycket roligt, men
tyvärr är jag lite besviken på hur liten del av spelet handlar om kampen mot de
tidsresande nazisterna. Dessutom kunde spelet gärna ha fått vara lite längre. Det fanns planer för ett tredje spel, men tyvärr blev det inte av. Det skrotade
spelet skulle ha varit en hyllning till 1970-talets serietidningar, vilket jag
skulle mycket gärna ha spelat för jag har en stor kärlek till 1970-talets
popkultur.
Jag rekommenderar varmt att söka reda på Freedom Force om bara möjligt för det är riktigt underhållande spel.
Men ännu mer tycker jag om hur båda Freedom
Force-spelen använder pastischer av existerande rollfigurer och hur det
anpassar mycket allmänna superhjältetroper för att berätta något eget. På så
sätt är spelet inte belastat av eventuella problem som kan uppstå om det vore
direkt baserat på Marvel eller DC, som båda skulle försöka ha mycket
kommittékontroll över spelets innehåll på kreativitetens bekostnad. Genom de
nya superhjältarna som skapats för Freedom
Force kan spelaren ha roligt med blandade äventyr mellan uppenbara kopior
på hjältar som tillhör skilda bolag som inte alltid kan samarbeta. Jag ser mycket
potential i att blanda samman diverse element från olika serietidningar på det
här sättet, för hypotetiskt kan man göra vilka crossovers som helst. Jag skulle
gärna se det även på film, om någon vill göra en uppenbar blandning av Marvel
eller DC och slippa eventuellt lagvrängande. Jag har själv använt samma grepp i
vissa av mina rollspel, vilket jag kommer att beskriva närmare i framtida
inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar