Jag har tidigare skrivit blogginlägg om julens ursprung och om kopplingen mellan
allhelgona och Halloween, mest gällande kvarlevor från nordisk hedendom. Den här gången skriver jag om påsken, eftersom helgen är likt julen en brokig
blandning av gammalt och nytt från flera olika kulturer. Båda helgerna blandar
uppenbart kristna traditioner med riktigt uråldrig hedendom samt modern
kommersialism, men som jag påpekat med julen är det kommersiella förvånansvärt
ofta kopplat till gamla traditioner som lever vidare i modern ertappning. Man
kan ju fråga sig vad Jesu död och uppståndelse har för gemensamt med häxor,
harar och chokladägg, men kopplingen känns logisk bara man funderar på
symboliken i högtiden och på den livstid som rådde förr. Som folklorist ska jag
försöka i stora drag beskriva hur det kristna och hedniska går ihop i den
moderna finländska påsken.
Den kristna delen av påsktraditionerna handlar om Jesu död och uppståndelse,
vilket tematiskt sett passar väl in med ännu äldre allmäneuropeiska traditioner
kring fruktbarhet och förnyelse när vintern ger vika för våren. Precis som
julen är påskens förkristna ursprung starkt kopplat till hur olika årstider
påverkade jordbrukarnas vardagsliv för länge sedan, vilket innebär att de
flesta av årets högtider hör ihop med solens olika faser i skördekalendern. Efter
midsommaren och höstdagsjämningen kommer alla helgons afton, som äger rum på
natten då hösten övergår till vinter och skördetiden tar slut. Julen inträffar
vid midvinter då året är som mörkast och ingenting nytt växer i naturen, vilket
innebär att hela världen är tillfälligt död enligt gammal folktro. Under högtiden
firas det hur man lyckats överleva halvvägs till våren och den mörkaste tiden
är över. På våren blir dagarna längre, växterna blir gröna igen och djuren
förökar sig; allt som visar att världen lever igen. Påsken är en fortsättning
till julen och inträffar vid gränspunkten då våren är i sin början, men vintern
är fortfarande närvarande och marken kan bli täckt under ett nytt lager snö när
som helst. För ett samhälle som är beroende av vädrets nycker är perioden då
påsken inträffar en mycket orolig tid och det är därför som man var speciellt
mycket rädda för mörkrets makter just då. Rädslan för en hård bakvinter och för
det onda är orsaken till häxornas roll i det nordiska påskfirandet.
Här emellanåt måste jag använda ett stycke till att berätta om
allmogekulturens världsbild för att ge kontext till hur de resonerade. Gamla
tiders jordbrukare visste att det krävs hårt arbete för att sköta ett jordbruk
och hålla familjen i liv, men de var fullt medvetna om att allt deras hårda
arbete kunde vara för intet på grund av omständigheter de inte hade någon
kontroll över. Oberoende hur hårt man arbetade kunde skörden slå fel eller boskapen
dö, vilket kunde vara en dödsdom åt gården eller hela byasamhället. I det gamla
bondesamhället gjordes ingen egentlig skillnad på naturligt och övernaturligt,
för gårdens öde påverkades lika mycket av det egna arbetet som av lycka. Lycka
som koncept innebar utöver tur framförallt ekonomisk framgång, vilket skulle
förtjänas genom dygd och gudfruktighet. Det gällde även att vara på god fot med
gårdens hustomte, som ansågs vara gårdens sanna ägare och är en kvarleva av
ännu äldre förfadersdyrkan. Det ansågs dessutom finnas begränsat med lycka i
världen och att den inte kunde räcka till alla jämlikt, vilket innebar olika
framgång gårdar och individer emellan. Oron att förlora av sin lycka bidrog
till mycket av den vidskepelse vi numera känner till gällande svarta katter,
söndrade speglar eller att gå under stegar. Dessa var passiva olycksbringare
som kunde undvikas eller relativt lätt botas med diverse besvärjelser och
lyckobringande ting, i stil med hästskor och andra föremål av järn eller silver.
Men värst av allt var rädslan att lyckan kunde bli stulen genom svartkonster,
vilket var svårare att bota. Därför var folk rädda för häxor, personer som
kunde stjäla en gårds lycka och orsaka mycket skada med sina trollformler. Förutom
att häxorna kunde stjäla lyckan som ett metafysiskt koncept fanns det även
risken för att de skulle stjäla av gårdens produkter (t.ex. mjölk och fårull),
vilka var symboliska representationer för lyckan.
Häxorna ansågs vara ett hot under hela året, men orsaken till att häxor
förknippas numera så starkt med påsktraditioner beror på en kombination av Jesu
död på långfredag och föreställningen att mörkrets makter är i synnerhet aktiva
under solstånd och årets övriga brytningspunkter. Intressant nog passar
händelseförloppet kring Kristus död och uppståndelse väl ihop med tidpunkten
och symboliken i de uråldriga europeiska vårtraditionerna. Det att Jesus dör
tillfälligt är jämförbart hur våren kan få ett plötsligt avbrott via en
intensiv bakvinter, som hotar skörden samt folk och fä. Under de tre dagar
Jesus är död firar mörkrets makter på Blåkulla att de har segrat och hela
världen ska täckas i evigt mörker, vilket återspeglar urgamla rädslor om en
vinter som aldrig tar slut. Jesu uppståndelse på den tredje dagen passar in med
att våren segrar över vintern och leder till sommaren. Det att svenskspråkiga
barn klär sig till påskhäxor dagen efter långfredag är baserat på uråldriga
föreställningar om att antingen skrämma eller lura bort onda varelser genom att
klä ut sig till dessa, precis som på Halloween. Ganska passande, för påsken är tematiskt
som en bakvänd allhelgona.
Likt julen har tiden kring påsken blivit lättare att överleva tack vare
olika framsteg och det är lättare att lysa upp ett hem, vilket gjort mörkret
mindre skrämmande och likaså alla häxor och djävlar. Därför har även påsken på
många vis blivit en allt gladare högtid med tidens lopp, bland annat med allt
godis. Men de gamla symbolerna finns kvar i formen av påskägg och mycket annat
som symboliserar den fruktbarhet som förknippas med våren. Påskäggen har sitt
ursprung i att höns traditionellt inte lägger ägg under vintern på grund av
bristen på solljus och näring, vilket gör våren till en glädjens tid då hönsägg
blir tillgängliga igen. Därför är ägg en viktig återkommande symbol för livet
och därför förekommer kycklingar ofta i påskpynt. Det samma gäller påskharen,
för harar och kaniner har sedan urminnes tider varit en fruktbarhetssymbol av
mycket uppenbara skäl. Alla sorters godsaker är en populär del av
festligheterna, för Jesu uppståndelse är ju kyrkoårets viktigaste händelse och
ska firas. I det gamla bondesamhället fanns det begränsad tillgång till choklad
och andra sötsaker som kunde köpas i städer, men memma var lätt att tillverka
av biprodukter från jordbruket. Det är först i samband med industrialiseringen
på 1900-talet som chokladen på allvar började ersätta memma och vanliga hönsägg
som påskmat, men memman har ätits så länge i Finland att den är traditionell
efterrätt fortfarande. Vidare kan det nämnas att paschan kommit till Finland
under den ryska tiden, vilket ger den traditionella påsken en ytterligare
mångkulturell prägel.
Allt det här är egentligen bara skrapning av ytan, för det finns så mycket
mer till påsktraditioner och våra förfäders livsstil än det jag skrivit om. Men
jag hoppas att det jag skrivit kunde väcka intresse för gamla traditioner som
finns kvar och hur olika element blandats samman under hundratals år. Kanske
det eventuellt kunde uppmuntra till lite folklivsforskning? Jag rekommenderar
varmt att läsa om historia och folkkultur, för det är mycket berikande att få
en inblick i varför olika kulturer har de traditioner de har.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar