Bland de många hobbyer jag hållit på med är bordrollspel en av mina
favoritsysslor. I allmänhet kunde rollspel jämföras med ett slags improteater,
där det finns en löst planerad handling vars detaljer bestäms av de inblandade
som dessutom hittar själv på sina repliker. Utöver spelarna finns en
spelledare, som ansvarar för handlingen och planerar på förhand vad som kan
hända. Dessutom agerar spelledaren som domare och har sista ordet i alla frågor
som gäller regler. Skillnaden mellan bordrollspel och LARP (eller ”lajv”, som
det ofta kallas i Svenskfinland) är att handlingen i bordrollspel sker helt i
fantasin och dräkter samt övrig rekvisita är valfria. Bordrollspel är en direkt
översättning av den engelska benämningen ”tabletop roleplaying”, vilket beror
på att en session vanligtvis spelas runt ett bord med tärningar, papper och
penna. Bordrollspel har på förhand bestämda regler för hur spelet ska gå till i
praktiken och många saker löses vanligtvis med tärningskast för att göra
händelserna mer slumpmässiga. Eftersom det räcker med färre deltagare i
bordrollspel brukar spelledaren porträttera alla övriga rollfigurer som
spelarna umgås med under berättelsens gång, vilket gäller även eventuella
fiender.
Innan jag började studera hade jag aldrig testat rollspel tidigare och
hade en rätt snäv uppfattning av hobbyn, vilket berodde på de vanliga
stereotypierna kring Dungeons &
Dragons som enbart en massa tärningskastande och komplicerade matematiska
formler. Under mitt gulnäbbsår var jag aktiv medlem i Studentteatern i Åbo och blev den vägen introducerad till
rollspelshobbyn av personer som höll på med det för skådespelandets och
berättelsens skull. Jag blev storförtjust i hobbyn på grund av möjligheten att
gemensamt berätta nästan vilken slags historia som helst och jag har nu
rollspelat i drygt åtta år.
Tack vare rollspelandet fick jag en stark kreativ boost och började rita
bilder som inspirerats av händelserna i de rollspel jag varit med i. Dessutom började
jag vid ett tidigt skede drömma om att själv leda rollspel, eftersom jag hela
mitt liv haft en livlig fantasi och vill gärna berätta egna historier. Det
finns mängder av olika spelsystem att välja mellan och i princip kan alla
tänkbara berättelsegenrer göras om till ett rollspel. För mig är berättelsen
viktigast och jag ser spelsystemet mest som ett nyttigt verktyg att hålla
ordning på läget och därför ville jag ha ett enkelt system att arbeta med.
Dessutom har jag lite problem med huvudräkning och vill inte bli tvungen att
ofta avbryta handlingen på grund av komplicerade tärningsrullningar och att
lusläsa i regelboken.
Som tur introducerade en kompis mig till spelet Spirit of the Century, baserad på systemet FATE. Spirit är det bästa tänkbara systemet
för mig, eftersom det går snabbt framåt och erbjuder mycket möjligheter till
både spelare och spelledare att påverka spelet så att allt går smidigt till. Om
ni vill veta mer om Spirit har min
kollega Johan skrivit en bra recension av spelet. Spirit of the Century är visserligen
ursprungligen menat för spel baserade på gammaldags hårdkokta pulp-äventyr i
stil med Indiana Jones, men FATE-systemet är mycket lätt att applicera till
andra äventyrsgenrer och därför har jag kunnat använda samma regelsystem till
mycket varierande spelkampanjer. Exempelvis har jag lett kampanjer baserade på
steampunk (viktoriansk sci-fi), superhjälteserietidningar, sword & sorcery,
space opera och western. Jag berättar gärna mer ingående om mina olika
rollspelskampanjer i framtida blogginlägg, men tillsvidare berättar jag i
allmänhet om hur jag bär åt mig som spelledare.
Jag har länge drömt om att bli författare eller rentav filmmakare och
jag ser spelledande som övning inför det. Därför tänker jag på varje
rollspelskapitel som ett avsnitt i en TV-serie med mig själv som regissör. Jag brukar
planera handlingen i stora drag med en början och ett slut, men jag lämnar
tillräckligt med tomrum i mitten för att ge spelarna friheten att hitta sin
egen väg. Som spelledare måste jag vara åtminstone ett par steg före spelarna
under alla händelseförlopp, för att hålla koll på vad som ska hända till näst. Jag
brukar försöka förutspå hur spelarna reagerar i olika situationer, utgående dels
från hur väl jag känner dem som individer och enligt hurdana rollfigurer de
skapat åt sig. Av erfarenhet har jag märkt att oberoende hur väl man planerar
ett rollspelskapitel i förhand blir det sist och slutligen mer improvisation än
förväntat och jag tvingas konstant anpassa min berättelse scen för scen enligt
spelarnas påhitt. Men det vore trist för mig om allt gick 100 % enligt
planerna, för det är sist och slutligen spelarnas rollfigurer som alltid ska
vara i huvudrollen.
Som sagt är handlingen det viktigaste för mig i rollspel och därför
satsar jag stort på att få stämningen så bra som möjligt. Ett knep jag brukar
använda till att skapa rätt atmosfär till mina rollspel är att använda musik i
bakgrunden och därför bränner jag en CD med musikstycken som passar med den
stämning och den miljö där handlingen utspelar sig. På samma sätt som det är en
utmaning att planera handlingen i rollspel är det lika krävande att hitta rätt
slags musik, i synnerhet som det ryms knappt 80 minuter på en typisk CD.
Visserligen kunde jag spela musiken direkt från datorn och därmed ha en större
samling låtar att välja mellan, men jag vill hellre ha en mindre mängd att
välja mellan så att jag kan bättre koncentrera mig på spelet. Eftersom jag lett
spel i så många olika genrer och förlagda till så vitt varierande miljöer har
jag bränt ett par dussin skivor och samlat ett riktigt stort musikarkiv. Det
kan påpekas att inte alla spelledare brukar använda musik i rollspel, för vissa
anser det vara mer distraherande än nyttigt.
Jag har redan nämnt att spelledaren brukar gestalta diverse rollfigurer
som spelarna interagerar med, vilket innebär att en bra spelledare förväntas
vara en kompetent skådespelare som kan hjälpa spelarna att leva sig in i
handlingen. Jag anser detta för spelledaren som introducerade mig till hobbyn är
en mycket begåvad skådespelare, som stått på teaterscen och gjort komediprogram på radio och Internet. Även om en spelledare inte vore bra på att ändra sin
röst och spela mycket distinkta rollfigurer, tycker jag att det bör höras
skillnad mellan spelledarens egen naturliga stämma och när han spelar en roll.
Själv kan jag som tur göra en lagom mängd distinkta röster, men kroppsspråk och
ton är minst lika viktigt för att göra en rollfigur trovärdig. Jag gjorde förr
mer extrema röster än nuförtiden, eftersom det i längden blir mycket
ansträngande för stämbanden att göra flera mycket distinkta röster per kapitel.
Jag har som vana att göra mer dramatiska roller närmare min egen naturliga
stämma för att orka med dem längre, medan jag sparar de mest extrema rösterna
till bifigurer.
Att vara spelledare är en stor utmaning och jag sätter mycket arbete i
varje rollspelskapitel och i varje enskild roll för jag vill att alla runt mitt
spelbord ska ha kul. Det lyckas inte alltid helt som jag tänkt mig och oftast
fungerar improvisationen bättre än det som jag planerat in i minsta detalj. Jag
försöker att inte tänka på mig själv som en bra spelledare eller att det skulle
vara lätt, för jag inbillar mig att allt misslyckas om jag börjar slarva. Jag
är sist och slutligen bara spelledare och spelet är ingenting utan spelarna,
för de ger liv åt handlingen och gör spelet roligt för mig och dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar